Tips voor de aanmaak van posters en flyers

Test je publiciteitsmateriaal voor je in druk gaat bij je doelgroep: is alle info duidelijk leesbaar, weten ze voldoende waarover het gaat, is het wervend genoeg?

Gebruik bij het opstellen van promomateriaal het AIDA-principe. AIDA is een acroniem, afkomstig uit de marketingwereld, maar zeer bruikbaar voor het opmaken van ‘efficiënte’ teksten, nl. teksten die een effect hebben zoals bedoeld.

Een goede tekst moet de lezer doorheen 4 AIDA-fases leiden:

  • A – Aandacht: je moet de aandacht trekken van je lezers, door gebruik van aantrekkelijk visueel materiaal, een ongebruikelijk formaat, een aantrekkelijke, grappige of originele titel
     
  • I – Interesse: wanneer je publiek begint te lezen, moet hun interesse gewekt worden door aan te geven wat ze zullen vinden in je brochure, waarom ze moeten verder lezen, wat er voor hen in zit, wat voordelen zijn…
     
  • D – Desire (verlangen): buig de interesse van je lezerspubliek om naar verlangen, overtuig hen dat ze willen meewerken, willen aanwezig zijn bij je activiteit
     
  • A – Actie: deze stap leidt je lezerspubliek naar het nemen van actie, het bezoeken van je website, het aanwezig zijn op je evenement, zich opgeven als vrijwilliger, jouw boodschap delen met hun vrienden. Bundel daarvoor alle nuttige info in een korte paragraaf, zodat overgaan tot actie makkelijk gemaakt wordt.

centrum voor beeldexpressie creatief schrijven danspunt koor en stem kunstwerkt muziekmozaiek opendoek poppunt vlamo